Menu

Digital Storytelling

Het Engelstalig postgraduaat digital storytelling is er voor de verhalenvertellers van morgen, creatievelingen die in audio, video, foto en tekst (en mengvormen) zichzelf als maker of hun creatief project digitaal willen profileren via YouTube, Medium, Facebook, Soundcloud, Instagram, Snapchat enzovoort.

Iedereen die nu al spontaan teksten schrijft, audio, muziek, foto, video of kunst maakt en een eigen online creatief verhaal wil vertellen, is welkom om zich te verdiepen in online storytelling en online media maken voor sociale media. De opleiding staat open voor alle studenten die al een bachelor of masterdiploma op zak hebben.

Voorkennis in video, audio, foto maken of tekst schrijven strekt tot aanbeveling, maar is geen must. In wekelijkse ateliers leer je deze skills bij. Een oriënteringscommissie brengt een advies uit op basis van een gesprek en motivatie. Na positief advies, mag je starten.

De opleiding verfijnt je skills rond online storytelling, het vinden en bereiken van een online publiek en je digitale vaardigheden in foto, video, audio en tekst. Je wordt klaargestoomd om je eigen verhaal te vertellen en te verspreiden met de nieuwste mediavormen voorhanden. Denk aan VR & 360, social video, live video, social photography, longreads, blogs, podcasts, vlogs, etc...

Dit postgraduaat loopt over een heel academiejaar en bestaat uit 39 studiepunten verdeeld over 6 opleidingsonderdelen: Digital Storytelling & Digital Media Production, Digital Storytelling in Audio, Video, Photo & Text, Digital Publication & Design, Digital Influence, een stage en een individueel eindwerk. De eerste vier onderdelen combineren hoorcolleges met praktijkopdrachten die je tijdens ateliertijd uitwerkt. De twee laatste onderdelen omvatten een uiterst praktische en uitgebreide praktijkopdracht: onder begeleiding van een docent werk je een digitaal verhaal uit voor een bedrijf, merk of organisatie. Je loopt individueel of in kleine groepen stage in binnen- of buitenland. Tot slot ontwikkel je onder begeleiding van professionele mediacoaches een persoonlijk eindproject: je eigen digitaal verhaal.

Je volgt les op maandagavond en woensdagavond van oktober tot maart. Daarna werk je aan een eindwerk en stage die je zelf in je agenda plant. Op donderdag duik je de hele dag in het atelier met de andere studenten, het hele jaar door. Je krijgt ongeveer een dag huiswerk mee naar huis per week. Je werkt doorheen het jaar aan 10 praktijkopdrachten. Het studiegeld bedraagt 2500 euro.

De voertaal is Engels. Je start na een online motivatie en een intakegesprek.

Storytelling staat enorm in de belangstelling. Dat is niet zo vreemd, want verhalen zijn buitengewoon geschikt om een boodschap over te brengen. De opleiding is heel praktisch georiënteerd. Als afgestudeerde ben je klaar om aan de slag te gaan in de creatieve digitale mediasector. Binnen afzienbare tijd zal elk bedrijf rekenen op digital storytellers voor het vertellen van zijn verhaal. Veel bedrijven en merken zetten digital influencers in als storytellers.

De alumni van ons postgraduaat digital storytelling werken intussen als professioneel mediamaker in een mediaproductiebedrijf, als content specialist bij een organisatie of brengen als digital storyteller hun eigen artistiek verhaal naar een online publiek.

Neem contact op met Pieter Blomme, pieter.blomme@hogent.be, coördinator van de opleiding, als je nog vragen hebt.

Dit postgraduaat is een samenwerking van de School of Arts van de HoGent en REC.

Docenten

  • Sjoerd Raaijmakers (COO VICE Media Benelux),
  • Jessica Abel (comics artist & storytelling expert, Out On the Wire, USA),
  • Kenny Vermeulen (Blogger/Influencer, Nonunsenses, BE),
  • Elien Jansen (photographer & instagram influential, BE),
  • Yves Das (Vine artist, Looping Tales, BE),
  • Wim Forceville (VR-expert, Fisheye, BE),
  • Chris Klapwijk (YouTube Partnerships Manager, YouTube, UK),
  • Sigrid Dufraimont (digital marketing consultant, Cheesecakemedia, BE),
  • Hannes Coudenys (Digital Hustler, YouTube- & Snapchat-king @Club Social, BE),
  • Cristal Die (Instagram-professional, CrystalDie, BE),
  • Joke De Nul (Social Media Helper, Community Manager, BE/FR),
  • Maggie Beidelmann (senior producer en video journalist AJ , USA), Hotel Hungaria (BE),
  • Matt Heiman, Dave Jackson en John Babb (Videoproducers Diagonal View, UK),
  • Sandra Gaudenzi (!F Lab, Universiteit van Westminster, i-Docs, UK)
  • Bert Dries (aka Musketon) (graphic designer, Musketon, BE)

Contact

Voor meer informatie en inschrijven kan je terecht bij de dienst studentenaangelegenheden of neem contact op met REC met al je vragen over deze opleiding.