Menu
Tom Callemin

Tom Callemin

Mekhitar Garabedian, permanente installatie op de Bijlokesite

Mekhitar Garabedian, permanente installatie op de Bijlokesite

Mediakunst

Bachelor en master in de beeldende kunsten > vrije kunsten > mediakunst

In het traject mediakunst staat het individuele artistieke proces van de student centraal. Uiteraard is binnen dit artistieke proces de brede waaier aan technologische ervaringen in onze samenleving belangrijk. Het artistieke resultaat hoeft echter niet noodzakelijk virtueel, programmeerbaar of digitaal te zijn. Binnen het atelier wordt voornamelijk gezocht naar artistieke openingen of contradicties tussen nieuwere en oudere media. Technologie werkt immers activerend vanwege nieuwe artistieke speelruimtes die analoge, mechanische of digitale machines aanbieden en vanwege het potentieel om voorheen gescheiden media inhoudelijk en technisch samen te smelten.

Vanaf de eerste bachelor mediakunst wordt de nadruk gelegd op individuele conceptualisering en uitwerking van thema’s, gestimuleerd door kritische bevraging, theoretische en praktische reflectie. De problematiek van het gebruik van technologie binnen artistieke processen, maar ook de enorme vrijheden die ermee gepaard gaan, worden in tweede en derde bachelor uiteengezet en scherp gesteld. Binnen een kader van individuele begeleiding, toonmomenten en groepsbesprekingen over de plaatsing van het individuele werk binnen hedendaagse technologie, algemene beeldcultuur en kunst ontwikkelt de student zijn specifieke traject. Bijzondere implicaties van regels, praktische beperkingen en beeldende mogelijkheden die samengaan met het artistieke gebruik van technologie worden binnen een kunsthistorische context uiteengezet.

Naast het maken van artistieke digitale applicaties en audiovisuele realisaties leert de student zijn ontwerpen en thema’s ook in tastbare vormen om te zetten. Op deze manier kan hij zijn proces en resulterende werk zowel in virtuele als in fysieke vorm ontwikkelen en presenteren. De keuzes om in tastbare, virtuele vorm of om in een mengvorm van beiden te werken, zijn vrij.

docenten